Πρέκας Πάρις

Πρέκας Πάρις

Prekas Paris
Πληροφορίες
  • Country: Greece
  • Born: 1926
  • Died: 1999

Πάρις Πρέκας

Eνας από τους πιο σημαντικούς έλληνες δημιουργούς με πολύπλευρο έργο, όχι μόνο στη ζωγραφική και στη γλυπτική αλλά και σε άλλους τομείς, όπως το κόσμημα και η αρχιτεκτονική διακόσμηση κτηρίωΣπουδαία θέση στο έργο του Πάρι Πρέκα καταλαμβάνουν η αρχαιότητα και η μυθολογία και το ιδεολογικό φορτίο που μεταφέρουν. Οι αφαιρετικές αναζητήσεις του διυλίζονται μέσα από την αυστηρότητα της αρχαίας ελληνικής γλυπτικής και ζωγραφικής, την καθαρότητα της φόρμας και την αρμονία των μορφών.

Τα έργα της αναδρομικής έκθεσης του Πρέκα το 2012 προέρχοντουσαν από Ιδρύματα και ιδιωτικές συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού.

Την επιμέλειά της είχε η Μερόπη Πρέκα, ενώ ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός πραγματοποιήθηκε από τον Σταμάτη Ζάννο. Η έκθεση συνοδεύτηκε από μια πλούσια εικονογραφημένη δίγλωσση έκδοση (ελληνικά - αγγλικά), με την επιμέλεια της Όλγας Μεντζαφού - Πολύζου και κείμενα του Αγγέλου Δεληβορριά, του Χρύσανθου Χρήστου, της Μαρίνας Λαμπράκη - Πλάκα, του Στέλιου Λυδάκη, της Ντόρας Ηλιοπούλου - Ρογκάν, και άλλων ερευνητών. Εμπεριέχει επίσης αναλυτικό χρονολόγιο, πλούσια βιβλιογραφία και ανέκδοτο φωτογραφικό υλικό.

H επιτακτική ανάγκη να χορτάσω την αφή μου από αυτό που τόσα χρόνια εδικαιούτο μόνο η όρασή μου και να μετουσιωθούν οι φόρμες και οι τόνοι της ζωγραφικής σε ύλη, προκειμένου να βρουν την έκφρασή τους σ’ έναν άλλο χώρο της τέχνης, έγινε το κίνητρο να στραφώ στη γλυπτική», λέει ο Πάρις Πρέκας.

Ο Πρέκας έφυγε νωρίς και ξαφνικά αφήνοντας μισοτελειωμένο τον καμβά της ζωής του, αλλά πλήρες και πλουσιότατο έργο, που το επιμελείται η αγαπημένη του σύντροφος, η ζωγράφος Mερόπη Πρέκα. H ζωγραφική του, εντυπωσιακή σε όγκο δουλειάς και παραγωγής, όπως και ο αριθμός των εκθέσεων που έλαβε μέρος, ομαδικών και ατομικών. Στην αναδρομική που του αφιερώνει το Mουσείο Mπενάκη στο κτίριο της Πειραιώς θα συναντήσουμε ξανά τον Πάρι Πρέκα μέσα από το έργο του. Γεννημένος το 1926 στην Aθήνα με καταγωγή από τη Σαντορίνη, ονειρευόταν πάντα να πετάξει με τα φτερά της τέχνης. Aγαπημένο θέμα του, ο Iκαρος που πλησίασε τον Hλιο όπως άλλοι κορυφές δυσπρόσιτες. Eνας πίνακας και ένα γλυπτό του για τον Iκαρο δίνουν μια πτυχή της διττής έκφρασης του έργου του...

Στο Τελλόγλειο, στον εκθεσιακό χώρο του ισογείου, θα παρουσιαστούν περισσότερα από εκατό έργα του Πρέκα (ζωγραφικά, γλυπτά, κοσμήματα και έπιπλα), αντιπροσωπευτικά των βασικών σταθμών της καλλιτεχνικής του διαδρομής. Κάποια από αυτά παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό: έργα εμπνευσμένα από το Τείχος του Βερολίνου, καθώς και τα γεγονότα της 17ης Νοεμβρίου 1973, που απεικονίζουν την είσοδο του τανκ στο Πολυτεχνείο.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα έργα του με θέμα το Δράμα της Κύπρου. «Η εικαστική γλώσσα είναι όπλο και δύναμη-γιατί η εικόνα δεν σβήνει ποτέ από την ψυχή και το μυαλό κι έχει την εν δυνάμει ικανότητα να αναγεννά την ελπίδα για τη νίκη του δικαίου», έγραφε ο Πάρις Πρέκας.

Τα Άλογα, εμπνευσμένα από την αρχαία ελληνική τέχνη αναδεικνύονται από τον δημιουργό σε διαχρονικά σύμβολα ηρωισμού και οι Ίκαροι σε σύμβολα ελευθερίας και φυγής λίγο πριν την πτώση. Μαζί με τις Μάσκες, τις Ζώνες αγνότητας και τη Διαπόμπευση φιλοτεχνήθηκαν από τον Πρέκα την περίοδο της Χούντας ως προσπάθεια διεξόδου και καταγραφής της ζοφερής πραγματικότητας.

Αγαπημένο του θέμα υπήρξε η θάλασσα.

Απέδωσε το τοπίο της ιδιαίτερης πατρίδας του, της Σαντορίνης σε μια σειρά ακουαρέλες, ενώ για τα Τάνκερ, σκουριασμένα σύμβολα της πετρελαϊκής κρίσης, παροπλισμένα στο λιμάνι της Ιτέας, χρησιμοποίησε έντονα χρώματα (μαύρο, κόκκινο, ώχρα, γαλάζιο).

Στα όψιμα έργα του εντάσσονται οι Ήρωες του Riace, που εμπνεύστηκε με αφορμή την ανέλκυση από το βυθό του Ιονίου πελάγους, στα ανοιχτά της Καλαβρίας, δύο χάλκινων ανδρικών αγαλμάτων, τα οποία αποδόθηκαν στον Φειδία.

Ένα μεγάλων διαστάσεων ηλιακό ρολόι, κοσμήματα, έπιπλα από μέταλλο, ξύλο και δέρμα, φτιαγμένα όλα από τον Πρέκα, συμπληρώνουν την έκθεση.

 

READ MORE
READ LESS