Προσοχή! Η σελίδα χρησιμοποιεί cookies για την αποτελεσματικότερη λειτουργία της. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας συμφωνείτε με την χρήση των cookies, όπως αυτή περιγράφεται στους όρους χρήσης. OK

Product filters Product filters

Νελαβίτσκυ Βάλια

Γεννημένη στην Αθήνα από Ρώσο πατέρα και Ελληνίδα μητέρα η Βάλια Νελαβίτσκυ ασχολήθηκε από μικρή με τη ζωγραφική. Η καταγωγή της από μια οικογένεια με καλλιτεχνική παράδοση.

Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1948 - 1951) στα εργαστήρια του n. Μαθιόπουλου και του Γ. Μόραλη, στο Παρίσι (1952 - 1953) και στην Ρώμη (1954 - 1955).

Έχοντας δεχτεί επιρροές από Φλαμανδούς ζωγράφους του 17 ου αιώνα, όπως ο Ραυl Rubens και ο Anthony van Dyck και από την ολλανδική σχολή των νεκρών φύσεων, η Βάλια ΝελαΒίτσκυ. αποτελεί μια σημαντική εκπρόσωπο του νατουραλισμού, καθώς στρέφεται προς τη ζωηρή απόδοση των αντικειμένων. Επίσης διαθέτει μια ρεαλιστική και λεπτομερή ακρίβεια στην απόδοση των μορφών κατορθώνοντας να τονίσει ένα προσωπικό ιδίωμα, όπου η τελειότητα και εξειδανίκευση πρωτοστατούν.

Φρούτα, καρποί, βιβλία, γνωρίσματα ζωής και πνευματικού μόχθου μορφοποιούνται, σχηματoπoιoύνται ζωντανεύουν στην παλέτα της ευαισθητοποιώντας το ανθρώπινο μάτι. Τα θέματα της είναι παρμένα από τη φύση και η αγάπη της γι' αυτή δεν εκδηλώνεται μόνο με την επιλογή των φρούτων, των λουλουδιών, του ψωμιού, του κρασιού, τα οποία συνδυάζονται με αντικείμενα διαφορετικής ποιότητας και υφής (μπακίρια, ξύλινες επιφάνειες, γυάλινα ποτήρια, πήλινα κ.λ.π.), αλλά και με την απόδοση τους με τέτοιο τρόπο, ώστε να αναδεικνύεται η μοναδική τους ομορφιά. Στις νεκρές φύσεις η φύση είναι ζωντανή, παρούσα, δροσερή. Ακόμα και όταν τα αντικείμενα απομακρύνονται από το φυσικό τους περιβάλλον και μεταφέρονται στο εσωτερικό ενός δωματίου, δεν απονεκρώνονται.

Μια προσεκτική ματιά στα έργα της αποκαλύπτει όχι μόνο μια εξαιρετικά πλούσια και προσεγμένη ζωγραφική επιφάνεια, αλλά και την εσωτερικότητα των έργων, η οποία δεν περιορίζεται στη σχεδιαστική και χρωματική απόδοση μιας ωραίας εικόνας, αλλά προχωρεί στην αναδημιουργία της μέσα από την προσωπική οπτική ματιέρα. Η Βάλια Νελαβίτσκυ έχει αναγνωριστεί ως μια πετυχημένη νατουραλίστρια . Δεν είναι, όμως, μόνο αυτό. Η αφηγηματική συνδυασμένη με την περιγραφική της ικανότητα, τοποθετούν τον θεατή μέσα στο έργο και του προτείνουν περισσότερες από "μια" αναγνώσεις. Αυτή είναι η εγγύηση για την ισορροπία της επικοινωνιακής διαδικασίας ανάμεσα στο δημιουργό, στο έργο τέχνης και στον θεατή (θεωρία της υποδοχής).


Δήμητρα Σαρρή

Τομέας Ιστορίας της Τέχνης, Πανεπιστήμιο Κρήτης